Bratislava | Slovenská národná galéria slávila 70. výročie

04.08.2018



Pôvodne sme chceli ísť s priateľkami do kina na film Mamma mia 2. Zmyseli sme si, že predtým pôjdeme na chvíľu pozrieť do Slovenskej národnej galérie na tú oslavu 70. výročia. Lepšie sme však pozreli na program a kino sme zrušili. Ponuka programu oslavy bola zaujímavejšia. Júj a samotná oslava? Niečo skvelé! Aj po týždni som v eufórii. Hlavne z ľudí v Slovenskej národnej galérii.

Na  začiatku oslavy nás previedla okolo hlavnej budovy Slovenskej národnej galérie v Bratislave samotná pani generálna riaditeľka Alexandrá Kusá. 

Rozprávala nám o plánoch galérie a o jej rekonštrukcii. Uverila som jej každé slovo. 

Hovorila totiž zo srdca, s nadšením a vierou, že sa im raz, čoskoro, podarí vybudovať z galérie úžasné kultúrne centrum v Bratislave.   

Pani chemička nám vysvetľovala, ako sa reštaurujú písomnosti. Dozvedeli sme sa, že najprv opatrne, z kúska pôvodného papiera zistia, z čoho bol vyrobený. Následne vyrobia, použitím tých istých surovín, chýbajúci kúsok. Kolegyne následne skúmajú, čo je na starožitnom papieri napísané, alebo namaľované. Ďalší potom skúmajú symboliku a historické súvislosti až kým sa neuzhodnú na spoločnom stanovisku.

Pani reštaurátorka nám vysvetlila, že na jednom starom diele spolupracujú viacerí naraz. Jej úlohou je, pomocou špeciálnych prístrojov zistiť napríklad aj to, či pod tým-ktorým obrazom nebolo predtým namaľované niečo iné. Neraz ultrafialovým osvetlením objavia odtlačky, podpis alebo iné zaujímavosti. Všetko nám to názorne ukázala a trpezlivo odpovedala na naše otázky. Ani som nedýchala, keď som ju počúvala.

Odborníčka na digitalizáciu fotiek nám veľmi zrozumiteľne opisovala celý vývoj fotografie. Bola som fascinovaná akým procesom prešli fotky. Už v 19. storočí ľudia vymýšľali ako pozerať na obrázok tak, aby vyzeral trojrozmerne. Všetko sme si mohli pozrieť, vyskúšať. Videli sme rozdiely vo fotkách, ktoré sa nám všetky zdajú staré. Lenže ono niektoré sú veľmi staré, niektoré stredne staré a niektoré staré. A až potom nasledujú také tie čiernobiele, ktoré poniektorí z nás máme doma s vlastnou podobizňou.

Tento pán nás upozornil na také detaily v starých grafikách, že som skoro zabudla zatvoriť ústa. Dozvedeli sme sa, že grafiky slúžili čosi ako kópie obrazov, ako ilustrácie do kroník. A robili sa aj kópie z týchto grafík - a to vám bolo zaujímavé. Ten istý motív a predsa, ak sme vedeli ako na to pozerať, videli sme zásadný rozdiel. Hlavne v tieňovaní. Fantasické. Som tak vďačná za toto rozšírenie obzorov.


Na prednášku k otvoreniu výstavy Filla - Fulla sme sa nedostali. Bolo tam plno ľudí a nikto nevyzeral, že by chcel odíjsť. Dnu sa už nedalo dostať. 

Počula som však, že to bolo úžasné - a to slovo bolo povedané s takým obrovským nadšením, až som si povedala, že nabudúce sa tam vtisnem, aj keby som mala celý čas stáť so stiahnutým bruchom.

Bola som veľmi šťastná, že som sa mohla motať po galérií bez náhlenia a navyše, s priateľkou Barbarou, ktorá z toho mala rovnakú radosť ako ja. Užívali sme si krásnu oslavu, na ktorej sme mohli byť bezstarostnými hosťkami. 

Chýbali nám však naše spriaznené duše Danka a Ivanka. Veríme, že Slovenská národná galéria tu bude aj ďalších 70. rokov a my ju navštívime v plnej zostave.

Posledné, čo sme na oslave 70. výročia Slovenskej národnej galérie videli bol zaujímavo, výstižne a vtipne spracovaný dokument o celej histórii SNG.  

Živió! 

Slogan 70. výročia založenia Slovenskej národnej galérie krásne vystihuje radosť a tohtoročné 100. výročie vzniku Československej republiky. Totiž, tento oslavný popevok 

"Živijo, živijo, živijo, živijo! 
Mnoga ljeta živi byli,
mnoga ljeta živijo!
Mnoga ljeta živi byli mnoga ljeta živijo, živijo, živijo, živijo!"

pochádza z bývalej Juhoslávie. Do vzniknutej republiky prišiel s československými legionármi.

Živió ľuďom, ktorí tvoria Slovenskú národnú galériu v  Bratislave, v Pezinku, v  Ružomberku, v Strážkach a vo Zvolene. 

Odchádzali sme vďačné za príjemný pocit, ktorí v nás zanechali všetci zanietení ľudia v Slovenskej národnej galérii.